Contra la vergonha, los joens biarnés s’amassan !

16 Ago

Libertat qu’apèra a la mobilizacion de la joenessa bearnesa entà reglar la question de la lenga e entà posicionà’s cap a l’IBG (Institut Biarness é gascou). Que cercam au mensh 60 joens qui que sian e d’on que sian: de Pau, deu Vic-Bilh, d’Aspa, d’Aussau, de Vath Vielha, de Baretos, deu Seuvèstre… tà preparar ua accion istorica, ua accion simbolica mes hòrta e plan mediatizada.

lire la suite (version fr)


N’i a pro de la vergonha e deu vergonhós ! Non podem deishar L’IBG contunhar de har pression suus nostes elegits e atau empachar las avançadas de la politica linguistica prometudas quauquas annadas a. Ua posicion clara de la navèra generacion que pòt ajudar au desvolopament sociau e culturau que volem.

Los joens biarnés dèven uei cridar haut e clar evidéncias enqüèra denegadas per aqueras minoritats reaccionàrias : lo biarnés qu’ei un dialècte deu gascon, qui ei eth-medish un dialècte de l’occitan. Per tot linguiste seriós ne’s pòt pas denegar uei l’apartenéncia de la lenga biarnesa a l’ensemble occitan.

Pertocant la grafia, problematica sovent mentavuda peus elegits entà justificar las non avançadas, non s’ageish pas d’interdíser au monde d’escríver com ac vòlen. Vertat qu’ei mauaisit de demandar a personas atjadas d’apréner a léger e a escríver en grafia classica, quitament se quauques uns l’an hèit. Que s’ageish d’emplegar pertot la medisha grafia : en las escòlas (çò qui ei dejà hèit), au nivèu administratiu, suus panèus de senhalitica, en los mèdias,…entà que vade la nòrma.

S’avèm causit la grafia classica qu’ei per’mor que:

– ei la grafia d’occitània tota e lo Bearn qu’ei un país d’òc.

– ei la grafia emplegada en totas las escòlas deu Bearn (calandretas e escòlas publicas).

– ei ua grafia bastida sus la qu’emplegavan los trobadors mile ans a.

– ei la grafia mei coerenta d’emplegar pr’amor deu son estatut de lenga romana: que permet de léger las autas variantas de l’occitan mes tanben d’aver un utís màger entad apréner o simplement compréner ua auta lenga romana (catalan, castilhan, italian,…)

– avossem escriut la lenga francesa com los de l’IBG escriven la lenga occitana actuau, que i auré un escandale deus grans, aquò segur !

Lo conflicte IBG-Occitanistas que vad mei anar mei pesuc tau monde qui ne saben pas qui a rason per manca d’informacion. Que se’n va temps d’avançar concretament sus la politica linguistica tà l’occitan en reglar definitivament aqueths debats qui son los deu passat.

Nosautes, joens, qu’avem ua responsabilitat cap a la lenga nosta, non deisham pas decidir los vielhs embarrats ! ça-vietz numerós !

Ua amassada qu’ei prevista lo 16 de seteme a la facultat de Pau (Patio de letras) a 18ò30.

————————————————————————————————-

Une réunion est prévu le 16 septembre 2010 à la fac de Pau, patio de lettres, à 18h30.

Libertat appelle a la mobilisation de la jeunesse béarnaise pour régler la question de la lenga et pour prendre posicion face à l’IBG (institut béarnais-gascon). Nous cherchons au moins 60 jeunes de n’importe où: de Pau, Vic-Bilh, d’Aspe, D’Ossau, de Vath Vielha, de Baretous, du Soubestre…pour préparer une action historique, une action symbolique mais forte et bien médiatisée.

Il y a assez de la honte et des honteux ! Nous ne pouvons laisser l’IBG continuer de faire pression sur nos élus et comme cela empêcher les avancées de la politique linguistique promises quelques années avant. Une position claire des nouvelles générations peut aider au développement social et culturel que nous voulons.

Les jeunes béarnais doivent aujourd’hui crier haut et fort les évidences encore niées par ces minorités réactionnaires : le béarnais est un dialecte du gascon, qui est lui même un dialecte de l’occitan. Tout linguiste sérieux ne peut nier aujourd’hui l’appartenance de la langue béarnaise à l’ensemble occitan.

Pour ce qui touche à la graphie, problématique souvent avancée par les élus pour justifier les non avancées, il ne s’agit pas d’interdire au monde d’écrire comme ils le veulent. Il est vrai qu’il est difficile de demander aux personnes âgées d’apprendre à lire et à écrire en graphie classique, même si quelques ont fait la démarche. Il s’agit d’utiliser partout la même graphie : dans les écoles (ce qui est déjà fait), au niveau administratif, sur les panneaux signalétique, dans les médias…pour que cela devienne la norme.

Si nous avons choisit la graphie classique c’est parce que:

  • c’est la graphie de toute l’occitanie et le Béarn est en pays d’òc
  • c’est la graphie employée dans toutes les écoles du Béarn (Calandretas et écoles publiques, fac).
  • c’est la graphie bâtie sur celle qu’employaient les troubadours il y a mille ans.
  • C’est la graphie la plus cohérente à employer parce qu’elle a le statut de langue romane: qui permet de lire les autres variantes de l’occitan mais aussi d’avoir un outils important pour apprendre ou simplement comprendre un autre langue romane (catalan, castillan, italien …).
  • Si nous écrivions la langue française comme ceux de l’IBG écrivent la langue occitane actuelle, ce serait un grand scandale, c’est sur !

Le conflit IBG-Occitaniste devient de plus en plus lourd pour les gens qui ne savent pas qui a raison par manque d’informations.

Il serait temps d’avancer concrètement sur une politique linguistique pour l’occitan et régler définitivement ces débats qui sont ceux du passé.

Nous autres, jeunes, nous avons une responsabilité face à notre langue, ne laissons pas décider les vieux bloqués, soyez nombreux!

ANEM ÒC PER LA LENGA NOSTA!!!

Advertisements

Una responsa to “Contra la vergonha, los joens biarnés s’amassan !”

  1. Vincenç 16 Agost 2010 a 9:44 del tantòst #

    Ua iniciativa de las bonas !
    Que m’agradaré de har au mensh joen tà’us shiular a las aurelhas ! E tà’us tirar tanben, se ac cau !

Daissar una responsa

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Cambiar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Cambiar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Cambiar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Cambiar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: